5e en 6e fietsdag - Reisverslag uit Aschersleben, Duitsland van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu 5e en 6e fietsdag - Reisverslag uit Aschersleben, Duitsland van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu

5e en 6e fietsdag

Door: Kees en Carla

Blijf op de hoogte en volg Kees en Leo

21 Augustus 2011 | Duitsland, Aschersleben

5e fietsdag zaterdag
Vanmorgen vertrekken de heren uiteraard weer om 9 uur. De blubber staat voor de camper en Kees trekt zijn fietsschoenen pas op het pad aan. Ik ga water innemen maar eerst moet ik de blokken af rijden omdat we nogal scheef stonden vannacht. Helaas rij ik er niet ver genoeg vanaf en moet ik echt trekken om de blokken erondervandaan te halen. De camper kan ook niet verder naar achteren want hij graaft zichzelf in. Dus echt hard trekken en dan lukt het gelukkig. Ik rij naar de waterpaal en als ik klaar ben kom ik erachter dat ik een soort van 2e rangswater heb ingenomen dat we niet kunnen drinken. Ik stuur Kees en Leo snel een smsje dat ze het water niet moeten drinken maar nieuw moeten kopen, natuurlijk doen ze dat niet, nou ja ik heb gewaarschuwd. Wij moeten vandaag ook een flink eind rijden wel 115 km. Rond half twaalf stoppen we bij een MacDonald om te internetten. Ik heb inmiddels een dongel aangeschaft en ik heb een prepaid duits nummer, ik kan nu internetten bij Mac. Want daar moet ik een Duits telefoonnummer aan doorgeven voordat ik een pincode krijg waarmee ik 1 uur kan internetten. Dus hebben jullie het verslag van gisteren vandaag al kunnen lezen. Paula en Ik rijden door naar de Aldi en die is in de plaats van bestemming, dat is Ilsenberg. We doen boodschappen en rijden daarna door naar de camping dat is nog zo'n 2 km. Helaas is het centrum van de stad opgebroken en doen we er nog 1 uur over om er te komen. Het is een mooie camperplaats net buiten het dorp in een schitterend wandelpark in de Harz. Paula en ik pakken de fiets en gaan het dorpje wederom in. We bekijken een kloosterkerk en een kasteel en we bezichtingen veel mooie huizen in Ilsendorp. Als we terugkomen op de camperplaats zo rond half vijf zitten Kees en Leo net op ons te wachten. Hieronder het relaas van Kees en Leo.

Onze fietsdag begint met zonnig weer, maar helaas wel gelijk met een beklimming van enkele km's en als klap op de vuurpijl het laatste stuk van 11%. Via Einbeck (oude vakwerkhuizen) naar Bad Gandersheim voor een koffie -en fotostop (prachige oude binnenstad). Verder gaan we klimmend en dalend en soms ook over een grindpad naar Goslar. Deze binnenstad , overtreft alles, schitterend plein met oud raadhuis, kerk , vakwerkhuizen en huis met grote beelden aan de gevel. Via een sterk stijgend bospad en weer dalend bereiken we weer de buitenwijk van Goslar (dus extra km's gereden) De twintig km's beginnen zwaar te worden, vooral het sterk stijgend grindpad door het bos en het stukje langs de autobaan. Omdat we ook veel van deze slechte wegen vermeden hebben is het totaal km's wat we vandaag gereden hebben aardig opgelopen, namelijk 120 km.

6e fietsdag zondag
Vanmorgen om 9 uur zijn Kees en Leo vertrokken naar Wenigerode. Het is ongeveer 10 km fietsen. Voor ons dus ook. Als we weer richting rijden we wederom tegen een omleiding aan. Maar waar we gisteren het dorpsplein niet over mochten, mogen we dat vandaag wel en met niet al te veel problemen rijden we naar Wenigerode. Kees en Leo wachten daar op ons. Maar wij zijn eerder dan zij. We parkeren op de parkeerplaats bij het slot en wachten tot ze eraan komen. Ze hebben al zeer diep moeten gaan. Een bospad, over gravel bergopwaarts. Leo heeft de bollentrui nog maar hij weet niet of hij hem vandaag kan verdedigen. Overigens is Leo gisteren gestoken door een wesp op zijn bovenbeen en doordat dat verleden jaar ook gebeurd is, krijgt hij daar een enorme uitslag van. Met elkaar lopen naar boven naar het kasteel en daar drinken met een prachtig uitzicht onze koffie. De heren stappen daar weer op de fiets en Paula en ik lopen naar het oude dorp. Ondertussen begint het grote druppels te regenen. Er is brodderie in het stadje met een zeer mooi stadhuis en een mooie apotheek. Overal zijn kraampjes en bandjes en biergarten. We genieten en zien opeens een broodje braadworst voor 87 cent die kunnen we niet laten lopen. Het is 12 uur dus het mag. Daarna lopen we door naar de camper, eten nog een boterham en vertrekken naar onze bestemming in Ascher..........
Het is een camperplaats achter de lidl aan het spoor met uitzicht op een oude fabriek. Er ligt een zwembad voor de deur. We gaan zwemmen en douchen daar. In het dorp hebben Paula en ik een buffet Chinees gezien waar we vanavond gaan eten. Mmmmm en ijs toe, die kunnen we aanbevelen, want die hebben we al voor geproefd.

Het zwembad was exclusief aan ons voorbehouden we hebben lekker met zijn vieren kunnen zwemmen en douchen met haarwassen en dat is ook wel eens lekker als je elke dag op een camperplaats staat. Ook de buffet chinees was super. Een voorgerechtje, soep, 2x hoofdgerecht en een toetje met fruit, heerlijk ijs en slagroom. Het was helemaal af en dat voor 51 euro voor 4 p/p. O ja en dan ben ik nog die heerlijke grote bieren vergeten die ze hier hebben en we kregen bij het afrekenen nog een gelukskoekje en een borrelglaasje cider. Na het eten maken we nog een rondwandeling door het stadje en we zien hier nog het oude Oost Duitsland en de vernieuwingen die erna gemaakt zijn. Bij de camper drinken we nog een koffie en maken we de spullen voor morgen klaar. Het is uiteindelijk nog een warme dag geworden, alhoewel er nu veel bewolking is (half negen).

Hieronder het relaas van de heren: Deze dag staat in het teken van de bolletjestrui(pet), omdat we vandaag het Harz-gebergte gaan verlaten. Leo ligt op punten voor als we 's morgens vertrekken en gelijk het dorp in duiken via een kasseienstraat, gevolgt door een zeer steile klim ook op kasseitjes. Boven gaan we onverwachts het bos in via een steile helling van 12%(Kees stapt af, achterwiel slipt door op het grind). Na kilometers bospad komen we aan in Wernigerode (bij het station stonden vier oude stoomlocs te dampen). Op de parkeerplaats ontmoeten we de vrouwen en gezamelijk lopen we de 1,5 km steile weg naar de burcht, waar in 1506 Juliana van Stolberg is geboren. Na de koffie vertreken we voor het vervolg van onze fietstocht. Alle komende hellingen moeten nu door Kees als eerste geslecht worden en op het eind volgt nog een klim van 2 km van zo'n 6%. Als toetje schotelt Leo nog een kilometerslange boerenlandweg voor, grind, gras enz. In Ascherleben op de camperplaats is het totaal voor deze dag 83 km en en is de bolletjespet van eigenaar veranderd.
Morgen laten we de Harz achter ons en zien we voor het eerst de Elbe.

• 22 Augustus 2011 - 09:38

Marga:

Als ik alles zo lees lijkt deze reis wel zwaarder dan de vorige.
    Veel grintwegen en zandpaadjes en berghellingen.
    Succes verder en leuk om het te lezen vooral omdat jullie het van twee kanten laten meebeleven.