Eindelijk het verslag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu Eindelijk het verslag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu

Eindelijk het verslag

Door: Kees en Carla

Blijf op de hoogte en volg Kees en Leo

30 Augustus 2011 | Tsjechische Republiek, Praag

Hallo allemaal, Hier is dan eindelijk het laatste verslag. Het heeft wat langer geduurd want de Wifi op de camping lag eruit. Vanaf morgen gaat ieder zijns weg weer en zijn Kees en Carla te bereiken op venzelaar.waarbenjij.nu
Zondag laatste fietsdag
Helaas heb ik door omstandigheden dit verslag pas 1 dag later kunnen schrijven.
Het was gistermorgen gelukkig droog. De heren vertrekken weer om 9 uur en aan ons de schone taak om de campers weer uit de 'camping' te rijden en op de weg te zetten. Uiteraard helpen we elkaar. Paula staat zo op straat maar mijn draaicirkel is wat minder en daardoor zit ik op een gegeven moment achter een betonnen balk. Ik bekijk de situatie, rij weer een stukje terug en samen sjouwen Paula en ik de balk een stukje weg. Daarna weer naar voren naar achteren etc. Na 5 minuten steken sta ik ook weer op de openbare weg. Pffff zonder kleerscheuren uitgekomen. We gaan weer op weg. Paula achter mij aan want zei heeft geen Tomtom meer. Ik zie na 5 minuten een winkel Dollard die open is en we gaan erop af. Brood kopen want Kees moet altijd op tijd eten. Daarna rijden we door. Ik wordt op een gegeven moment de autoweg opgestuurd maar dat mag niet want we hebben geen vignet. Ik kies een andere weg en Paula rijdt netjes de rotonde samen met mij 2x rond. Gelukkig een goede keuze gemaakt want Tom pakt het snel weer op en brengt ons naar camping Hajec, waar ik niet kan oprijden want de helling is te steil voor ons nieuwe fietsenrek. Ik rij door en Paula staat netjes op de camping. Ik keer terug en haal de fietsen van de camper af en Paula brengt ze naar beneden. Ik steek achteruit maar kan de oprit van de camping niet op. De bocht is te strak en mijn achterband steekt achter de stoeprand. Dus weer terug doorgereden weer gekeerd en toen kon ik de camping oprijden. Pffff nu heb ik het wel gehad. We zoeken 2 mooie plaatsjes naast elkaar en de campingbaas verteld ons vriendelijk het reilen en zeilen op de camping. Aardige man. We gaan direct aan het bedden verschonen en ik aan het wassen. De wasmachine kost hier maar 2 euro. Als we zo aan het redderen zijn zien we een stoere camper aankomen, het lijkt Jan de Rooy wel. Het zijn Hetty en Henk die met die stoere 4 wheeldrive door Europa trekken. Zij hebben al heel wat afgereden met deze truck, China, Rusland maar ook in Gambia zijn ze bekend. Heel leuk om met ze te praten. We vertellen over onze mannen die later met de fiets aan komen. Dat vinden zij weer stoer. Als de mannen om ongeveer half vier aankomen staan Paula en ik ze op te wachten met Champagne. Later krijgen de mannen nog een blik Kanon bier van Henk zo geweldig vindt hij het. Leuk. Ik word na het eten erg ziek en lig er vroeg in. Vandaar dat dit verslag een beetje laat is.
Hieronder het laatste verslag van Kees en Leo:

Onze laatste fietsdag. Via een industrieterrein, rakelings langs een koeltoren (het koelwater raast langs de buitenkant) naar Melnik. Over de laatste brug over de Elbe via een lange steile helling van 6% naar het klooster. We maken er samen weer een sport van om als eerste boven te komen. Na wat kinderen ter nauwernood ontweken te hebben zet Kees zijn fiets met een banddikte als eerste over de denkbeeldige eindstreep. Het klooster is een toeristische bezienswaardigheid en biedt ook een prachtig uitzicht over het landschap. Hier zijn we ook de samenvloeing van de Elbe met de Moldau.
Na de afdaling vervolgen we onze weg (nu langs de Moldau) via landweggetjes naar een gehucht waar we moeten overvaren. Maar...... hier ligt een platbodem, geen mens te zien en geen bel om de evt veerman te waarschuwen. Om rijden is geen optie, dan maar de fietsbel gebruiken en na verloop van tijd, verschijnt er boven aan de helling een man met een hondje, maar dat is niet de veerman. Die komt nog wat later en helpt ons aan bord. Het kleine bootje wordt voortbewogen aan een katrol, vastgezet aan een meters hoge kabel . De veerman (jonge man) beweegt alleen wat met zijn roer en zo komen we over de snelstromende Moldau. Het afrekenen gaat wat moeizaam omdat we geen Koruna's bezitten, dan maar in Euro's met een extraatje.
Sinds we de Moldau volgen zijn we van kompasrichting veranderd en hebben we wat meer wind tegen. De laatste 25 km wordt het fietspad (gelegen pal naast de rivier) erg slecht en beslissen we om via een lange steile bosweg (slechte weg en moeilijk te zien door de lichtinval -donkere en lichte plekken) de provinciale weg op de zoeken.
Uit eindelijk zullen we weer de Moldau moeten opzoeken en dat blijkt toch niet zo simpel te zijn, waar en hoe kom je beneden? (kost wat omrijden, extra km's)
Het fietspad blijkt erg in trek bij de inwoners van Praag en omgeving. Helaas, we hadden toch al wat meegemaakt aan slechte wegen, maar dit pad gaat over in iets wat geen fietspad meer mag heten. Brokken steen, keien , zand, plassen en een strookje banddikte breed maar dan op gelijke hoogte 20 cm van de rivier (erg gevaarlijk).
Uit eindelijk bereiken we de buienwijken van Praag, de dierentuin en dan is de vraag waar ligt de camping. We besluiten om het fietspad te verlaten en de woonwijk in t rijden, dit blijkt de straat de zijn waar de meeste campings aan liggen.
Deze campings liggen in de tuin van de bewoners.
We hebben onze eindbestemming bereikt, met zeer weinig schade aan te fietsen. De wegen zijn ons in de voormalig DDR en in Tsjechië enorm tegen gevallen (niet te vergelijken met onze reis naar Santiago), maar we zijn een ervaring rijker. Het totaal aantal kilometers is met wat omrijden boven de 1100 km's gekomen.
Wat zal onze bestemming volgend jaar worden? Venetïe ?

Maandag
Naar Praag met de tram. Het is 300 meter lopen naar de tram en in 20 minuten zijn we in de stad. Daar sloffen we de hele dag rond. Lunchen en dineren er en gaan naar een muziekconcert (musicals) in een kerk. Het was een leuke dag. Ongeveer 22.30 uur zijn we weer op de camping.

• 30 Augustus 2011 - 19:38

Theo En Marie-Anne:

Hallo luitjes,

Hartelijk dank voor de spannende verslagen over jullie belevenissen. Wij wensen jullie een prettige voortzetting en tot ziens. Groetjes van ons beide.

• 31 Augustus 2011 - 07:22

Leo:

Hoy Carla en Kees Bedankt voor het bijhouden van de verslagen over onze reis. Het is heel leuk om terug te lezen wat we mee gemaakt hebben . Wij weer op de terug reis naar Nederland , maar we blijven het vervolg van jullie reis volgen .
    Groetjes Leo en Paula