12e fietsdag - Reisverslag uit Vědomice, Tsjechische Republiek van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu 12e fietsdag - Reisverslag uit Vědomice, Tsjechische Republiek van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu

12e fietsdag

Door: Kees en Carla

Blijf op de hoogte en volg Kees en Leo

27 Augustus 2011 | Tsjechische Republiek, Vědomice

12e fietsdag zaterdag
Vandaag is het gelukkig niet meer zo warm als gisteren. Zo'n graad of 20 schat ik in. Kees en Leo vertrekken vandaag om 9 uur. Vandaag gaan we naar Tsjechië en hebben we dus ons paspoort nodig. Kwart over negen staat Leo weer voor de camper. Hij is zijn paspoort vergeten. Kort daarna gaan Paula en ik op weg. Het is de bedoeling dat we eerst boodschappen gaan doen bij de Lidl en nog tanken in Tsjechië. We worden echter door Tom de verkeerde kant voor de Lidl uitgestuurd en die komen we dus niet meer tegen. Wel zien we Kees en Leo fietsen. We stoppen even later en maken een foto van hen. Even later rijden we de grens over en daar stopt de Tomtom van Paula. We moeten het vanaf nu met die van mij doen. Even verderop stoppen we voor een vignet maar het kantoor is gesloten. Weer even verder gestopt. Na even gepraat te hebben met de dame achter het loket, deze kost bij haar namelijk 14 euro terwijl wij 10 in gedachten hadden (vgs de ANWB) en we wachten er nog maar even mee. We kunnen er altijd later nog 1 kopen bij tankstations. Daarna stoppen we weer om te tanken. Dat is nog even moeilijk omdat we niet weten of we kunnen pinnen, maar ik heb visa dus betalen kunnen we in elk geval. Weer even later gaan we geld halen uit de bancomaat en doen we boodschappen in Decin bij Kaufland. Een waanzinnig grote sortering hebben ze daar en alles is per stuk te koop. Wel zien we nog heel veel armoe hier. De mensen en de huizen zien er niet geweldig uit. Maar wij hebben onze boodschappen en rijden verder naar de afgesproken eindbestemming voor vandaag. We eindigen bij sportvelden in Vedomice en er staat een tentje op het bord. Paula en ik naar binnen en jawel hoor, ze hebben een leuk grasveldje met gebruik van toilet douche en wifi voor 7.35 prijzen wij ons weer gelukkig. We lunchen daar en uiteraard ik gelijk op internet. Paula gaat de omgeving een beetje verkennen. Rond 3 uur stuur ik de mannen een smsje en in no time staan ze voor de deur. Helaas is het gaan regenen en zijn het net verzopen katten. Die regen houdt aan tot diep in de avond. Wel lopen we het stadje Roudmice nad Labem nog even rond, maar als we terug zijn, zijn we nat tot op ons ondergoed. We trekken snel alles uit en hangen het te drogen. Morgen gaat het weer beter worden droog en een hogere temperatuur. Dat hopen we dan maar want morgen arriveren we in Praag. Hieronder het verslag van de heren:
Nadat Leo nog even zijn paspoort is op gaan halen rijden we weer op een fietspad langs de Elbe. Bij een grenspaal met Tsjechië maken we een foto en vervolgen onze weg via Decin naar Litomerice.
Maar voor we daar zijn rijden we eerst nog over een zeer slechts stukje,wat beter te doen was met een mountainbike. De temperatuur is vandaag 20 graden lager dan de afgelopen dagen, 15 graden. Ook moeten we even onze regenjasjes aan.
Litomerice is met de racefiets moeilijk door te komen, zwarte ronde kasseitjes, dan maar over het voetpad. Het marktplein staat vol met huizen met prachtige gevels.
Na het verlaten van het stadje besluiten we om over de provinciale weg te gaan rijden, dat is wel heuvelachtig. De laatste 20 km zijn regenachtig en winderig. Na 98 km vinden we de dames op een zeer klein terreintje van de plaatselijke sportclub aan de Elbe. Qua weer hebben we toch nog geluk gehad, want hierna is het ronduit slecht.

• 28 Augustus 2011 - 09:22

Ada En Fer:

Hallo,

Gisteren na twee weken Putten weer thuis gekomen. Elke dag een kilometer of derdig gefietst met Ada. Gaat best al weer goed. Donderdag moet ze in het ziekenhuis een fietsproef doen en daarna naar de cardioloog.
    Jullie verslagen gelezen. Ik ben weer helemaal op de hoogte. Veel slechte wegen gehad onderweg. Zo te zien hadden jullie beter de mountainbikes mee kunnen nemen. Ik ben benieuwd wie met de bolletjespet naar huis komt.
    Veel succes met het vervolg van jullie reis en groetjes van Ada en Fer.