9e en 10e fietsdag - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu 9e en 10e fietsdag - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu

9e en 10e fietsdag

Door: Kees en Carla

Blijf op de hoogte en volg Kees en Leo

25 Augustus 2011 | Duitsland, Dresden

9e fietsdag woensdag

De lucht ziet zwart als we, om half zeven opstaan. Dat wordt niet vroeg fietsen. Gelukkig zijn de toiletten van de camping open, maar het douchegebouw wordt pas om 7 uur geopend ivm vandalisme, zei de eigenaar??? Paula en Leo hebben broodjes besteld en die worden pas kwart voor acht afgeleverd. Ondertussen is het gaan onweren en stellen de mannen hun vertrek uit. Rond kwart over acht is het droog en besluiten ze toch te vertrekken. Helaas voor hen want als ze een kwartiertje gefietst hebben. Ze zijn dan net in het eerstvolgende plaatsje stort de 2e onweersbui los. Paula en ik staan dan nog lekker op de camping. Na deze 2e bui, breekt de hemel open en wordt het loeiheet. Zeker wel 33 gr. Dat is weer het tegenovergestelde. Wij hebben vandaag winkels afrijden dag. We doen de Penny, (vanwege het lekkere brood) Aldi en de Lidl. Onderweg komen we veel fruitbomen tegen, appels, peren en pruimen, het fruit hangt hier voor het oprapen en wordt op de weg vermalen tot moes. De heren hebben het programma aangepast want ze zijn best wel moe en onze eindbestemming vandaag is Riesa. Zo'n 20 km voor Meissen. We hebben een mooie camperplaats aan de Elbe. Maar warm! We gaan 's middags nog even het centrum in en eten een heerlijk ijsje.
Paula en Leo eten hun ijsje 's avonds na het eten. Daarna gaan we lekker genieten van het uitzicht over de Elbe, er is een mooi groen grasveld voor de deur. We eten laat vanwege de warmte. 's Nachts gaat het weer vreselijk onweren en koelt het gelukkig af.

Hieronder het verhaal van Kees en Leo van vandaag: Over het weer en ons vertrek staat al iets te lezen in het verslag hierboven. We hebben besloten om de planning aan te passen en we rijden vandaag dan ook maar 77 km naar Riesa. Het fietspad langs de Elbe is meestal geasfalteerd, hier en daar onderbroken door kasseitjes. Sommige bochten van de Elbe snijdt het fietspad af en belanden we in stille uitgestorven dorpjes. 's Middags stoppen we bij een van de vele cafeetjes langs de Elbe(tegenover een voetvoer) voor een kop koffie. Deze route langs de Elbe is duidelijk drukker dan onze route vanuit Nederland. Ons enige bijzonderheid van deze trip is een eekhoorn die weigerde om van ons fietspad te verdwijnen. Het was dus een rustige dag (weinig tegenwind) wel bijzonder: links van het fietspad, zover we konden kijken een zwarte lucht en rechts het tegenovergestelde, een strak blauwe lucht.

10e fietsdag donderdag.

Vandaag fietsen Kees en Leo tot Meissen, dat is slechts 20 km. Wij wachten ze op met koffie en daarna gaan we met zijn vieren Meissen in. De camper staat aan de overkant van de Elbe, net over de brug. Het is slechts 500 m lopen naar het centrum. Leuke Duitse huisjes en een prachtige burcht met kerk boven ons. Schitterend, we wandelen door het dorp en Leo koop nog een nieuwe korte broek. Die is binnen. Kees had gisteren al een nieuw shirt gescoord. Paula en Leo gaan het kasteel in, dat wij 2 jaar geleden al hebben gezien. Wij gaan naar een gezellig restaurant met buitenterras met uitzicht over Meissen. Heel romantisch. Later lopen we door langs de kerk om een boterham te eten met uitzicht over de Elbe. Paula en Leo treffen ons daar weer aan. Zij gaan een bakkie doen op het marktplein, terwijl wij naar de Lidl gaan voor nieuwe fietstassen op Kees zijn fiets en later lopen we terug om te lunchen bij de camper. Even later komen ook Paula en Leo aanlopen en vertrekken de heren weer met de fiets en wij met de camper. We moeten de Elbe over voor onze overnachtingsplaats nabij Dresden. Helaas rijden de heren aan de verkeerde kant van de Elbe en dus moeten ze al doorrijden tot de volgende brug om terug te kunnen keren naar de camperplaats. Een leuke plek met een mooi groen grasveld waar het enigszins stil is als je de auto's en de treinen die langsrazen niet meereken.

Hieronder het relaas van Kees en Leo van vandaag.
Eerst even een misverstand uit de weg ruimen, het was 28 km naar Meissen met af en toe een glooiend terrein en stukjes kasseien, maar ook een soort basaltblokken, het kan niet gekker worden. Wel voelde mijn fiets wat vreemd aan en ging het sturen wat zwaar, waarschijnlijk zijn de lagers totaal versleten na al die zware DDR-wegen (slechtere wegen dan naar Santiago)

Ons tweede gedeelte naar Dresden, langs de andere oever is een vervolg van deze ochtend. Hoewel het landschap nu wel veranderd van Hollandsche IJssel in de Maas in België (heuvels aan beide zijden)
Na 20 km komen we er achter dat we aan de verkeerde zijde van de Elbe rijden en moeten dus even overleggen met de dames of zij al een geschikte camping gevonden hebben. We moeten dus aan de andere zijde zijn en zullen dus naar Dresden moeten rijden om over de rivier te kunnen komen, wat extra kilometers maken.
Deze dag levert weer 55 km's op, dus een rustig fietsdagje.