8e fietsdag - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu 8e fietsdag - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu

8e fietsdag

Door: Kees en Carla

Blijf op de hoogte en volg Kees en Leo

24 Augustus 2011 | Duitsland, Berlijn

8e fietsdag dinsdag
Kees en Leo hebben voor vandaag besloten extra vroeg te vertrekken want het belooofd vandaag een hete dag te worden. Naar verluidt wel 33 graden. We staan dus om half zeven op. Het is nog niet zo warm maar er hangt een pikzwarte lucht boven de Elbe. Die lucht komt onze kant uit. Kees en Leo vertrekken snel om de bui voor te blijven. Paula en ik wachten de bui in de camper af. Het noodweer komt snel dichterbij en duurt zeker 45 minuten, het is dan pas kwart voor negen. Rond half tien vertrekken Paula en ik, want dan is het weer droog. Paula heeft inmiddels van Leo een telefoontje gehad dat ze in Dessau zijn gearriveerd en dat ze in een bushokje schuilen en de bui afwachten. Paula en ik tanken nog onderweg en we zien veel van het oude “Oost” Duitsland. Veel grote grijze gebouwen die leeg staan, heel triest nog om te zien. Bijna aan het einde van de rit geeft Tomtom mij verkeerde aanwijzingen en kom ik in een doodlopende straat terecht. Ik rij achteruit de weg weer op en wil vooruit weer de juiste kant uit. Helaas heb ik de put niet gezien en is een kap onder de auto tussen de klep van de put terecht gekomen en afgebroken, helaas. Vorig jaar is de klep ook al beschadigd en hebben ze hem nog kunnen maken. Ik denk dat er nu een nieuwe klep op moet. Zonder verdere kleer scheuren komen we bij camping Lindemuhleberg in Dommitsch aan. Een echte Oost Duitse camping, maar hij kost maar 10 euro en de douches en toilets zijn netjes. We hebben een mooi plekje aan de buitenkant. Kees en Leo komen vandaag laat aan, het is half vijf als we ze zien verschijnen, maar ze hebben onderweg wel een terrasje met koffie en gebak gepakt. Hieronder het relaas van de heren:

In verband met de voorspelde warmte vandaag vertrekken we om acht uur, met een dreigende zwarte lucht achter ons. Na 12 km , net als we ons in een bushokje hebben teruggetrokken, breekt de onweersbui los. Na 30 min. vervolgen we onze weg richting Dessau, waar we op het terrein van het Technisch Museum enkele russische straaljagers bezichtigen. Via een mooie route door bos en een landgoed bereiken we later Oranienbaum, een stadje met een kasteel en landgoed van de dochter van Frederik Hendrik: Henriëtte Catharina getrouwd met Johan George II van Anhalt-Dessau. Het stadje is dus verbonden met het huis van Oranje Nassau. (de NL-vlag hangt trouwens in top)
Ondertussen zijn we ongemerkt van de route afgedwaald met tot gevolg dat de geplande afstand van 91 km ruim overschreden wordt. De laatste 30 km van deze dag rijden we langs de Elbe over een mooi fietspad en steken halverwege over met een kleine veerpont. Sinds de onweersbui is echter de wind gedraaid en in kracht toegenomen tot zo'n windkracht 5-6 dat is aanpoten geblazen en het kost ons haast zes uur om op de camping aan te komen. De afgelegde afstand is dan 124 km.