4e fietsdag - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu 4e fietsdag - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu

4e fietsdag

Door: Kees en Carla

Blijf op de hoogte en volg Kees en Leo

20 Augustus 2011 | Duitsland, Berlijn

4e fietsdag vrijdag
Gisterenmiddag zijn we met zijn allen het Hallenbad ingeweest. De 3 verschillende baden hadden ook verschillende temperaturen, van lauw naar warm. Ook waren er in 1 bad massagestralen waaraan we ons lekker tegoed gedaan hebben. Na het eten hadden we onszelf een ijsje beloofd en met zijn vieren fietsten we naar de ijssalon in het dorp. MMMMmmm. We zaten daarna nog lange tijd buiten te genieten van de heerlijke temepratuur. We zagen en hoorden het onweer naderen, maar de bui viel pas na half elf en toen was het goed raak. De hele nacht is het aan het beesten geweest, onweer, regen, hagel, windstoten. Vanmorgen hoorden we dat Paula en Leo erge lekkage hadden via het dak. De camper stond zo goed waterpas dat het water er niet afliep en op het dak bleef staan, maar het werd zo erg dat het door het dakluik (dat dicht was) naar binnen ging lopen. Kees moets vanmorgen voor dag en dauw op om zijn band te verwisselen, maar het regende nog steeds, half binnen half buiten de camper wisselt hij de band om. Kees en Leo vertrekken weer om 9 uur en Paula en ik gaan daarna ook rijden. We stoppen onderweg nog om een klooster te bezichtigen. We hadden gisteren afgesproken dat we onderweg met Kees en Leo zouden koffie drinken maar we hebben ons vanmorgen afgemeld vanwege het slechte weer. Maar het wordt droog en we zien zowaar een zonnetje. Dus Paula en ik besluiten onderweg toch te stoppen in Höxter. We gaan gezellig winkelen en lopen daarna naar het kasteel Corvey toe. Daar laten we Kees en Leo weten dat we te vinden zijn, niet veel later komen ze aanfietsen. Leo is gehaverd, want hij wilde Johnny Hoogeland nadoen en is in het prikkeldraad gevallen. Hij zit onder de krassen en zijn jack is gescheurd. Ook zitten ze beiden helemaal onder de modder. Na een bak koffie lopen we het terrein over, maar overal moet toegang betaald worden en dat doen we niet. Dus vervolgen de mannen hun tocht en lopen wij terug naar de camperplaats waar we onze campers tijdelijk neergezet hebben. Daarna rijden we door naar de camperplaats van die dag, nadat we eerst nog boodschappen gedaan hebben. De heren zitten al op ons te wachten op de camperplaats in Stadtoldendorf. Het lijkt weer te gaan regenen en dus zet Kees snel het luifel uit om droog te kunnen zitten. Daarna maken de heren hun fietsen schoon, die zitten werkelijk helemaal onder het zand en de modder. Ik was Kees zijn kleding uit en hang die te drogen. Daarvoor moet ik water halen bij een restaurant op de camperplaats. Dat restaurant wordt vandaag geopend door de burgemeester en dus is het feest. Ik krijg een sekt aangeboden als ik erlangs loop. Paula komt er ook net aan en ook zij krijgt een sekt. Later proberen Leo en ik nog binnen te komen, maar dat lukt niet, we worden niet uitgenodigd, helaas. We zitten nog tot 8 uur buiten maar daarna wordt het te koud en gaan we elk afzonderlijk onze campers in. Hieronder volgt Kees zijn relaas van vandaag.

Om terug te komen op onze fietsroute moeten we weer naar Horn. Leo denkt echter een kortere weg te vinden en zo dalen we in sneltreinvaart naar een doodlopende weg. Hier vandaan kunnen we alleen nog via een zeer smal boerenlandweggetje het dal uit klimmen. Maar omdat het de hele nacht en ook ochtend geregend heeft is het pad erg glad. Kees denkt als eerste onderuit te zijn gegaan, maar Leo ligt iets verder in het prikkeldraad (Johnny Hoogerland van Vacansoleil). Bebloed aan arm, been en gezicht zetten we onze klim voort. Bij Horn moeten we de weg vragen en via een stukje provinciale weg belanden we op een steil bospad en zitten we op de gps-route. We trekken in de ochtend nog een keer onze regenjasjes aan en weer uit en tijdens de koffiepauze ontvangen we een sms-bericht dat onze chauffeuses toch koffie met ons willen drinken, bij het kasteel van Höxter. De plaats ligt nog 28 km verder en wij rijden met hoge snelheid over prachtige fietspaden, veldwegen en langs riviertjes met wind achter over meestal dalende wegen naar onze afspraak. Na d ekoffie en een wandeling door de kasteeltuin rijden we de laatste 20 km over geaccidenteeerd terrein naar onze nieuwe camperplaats. Het was een vrij eenvopudige fietsdag, ondanks het pittige tempo van soms wel 45 km p/u.
p.s. Het valt ons in Duitsland wel op dat veel huizen, boerderijen en zelfs stallen voorzien zijn van zonnecollectoren.

• 20 Augustus 2011 - 10:11

Tiny En Marij:

We konden jullie reisverslag niet vinden, nu dus wel. Leuk om te lezen. Hier is alles prima, ik heb gisteren bramensap gemaakt, het waren heel veel bramen. De frambozen doe ik zo door de yoghurt. Zip ligt nu op de bank te slapen, want buiten is het veel te warm naar zijn zin.
    Groeten van ons en een knuffel van Zip

• 21 Augustus 2011 - 22:25

Frans Wouda:

Vandaag voor het eerst jullie reisverslag gelezen.
    Ik verbaas me over de grindweggetjes en modderpaden die jullie met die smalle bandjes rijden. Dat kan toch niet goed gaan dacht ik en meteen daarna las ik van de valpartij in het prikkeldraad.
    Gelukkig is het goed afgelopen.
    Maar.... petje af hoor!
    Morgen lees ik weer verder.
    Groet aan jullie allen, sterkte, Frans