Mooi weer veel wind en veel heuvels - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu Mooi weer veel wind en veel heuvels - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu

Mooi weer veel wind en veel heuvels

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Leo

12 September 2010 | Spanje, Burgos

Vrijdag 10 september
Bij opstaan mist, maar gelukkig bij vertrek breekt de zon door. Direct na het stadje begint de aanloop naar de klim. Eerst nog vrij glooiend, maar bij de Spaanse grens begint het serieuze werk. 16 km met een gem. van 9% naar de top. Na eerst nog een “koffiepauze” gehouden te hebben gaan we ieder in ons eigen tempo naar boven. Leo is als eerste boven en wordt door Paula en Carla ontvangen met koffie en gebak, de stoeltjes staan al klaar. Na zo’n 14 min. Komt ook Kees boven. Na 30 min. Vertrekken we voor de resterende kilometers, eest dalend met snelheden boven de 60 km p/u, dan weer klimmend naar een volgende top (veel minder steil en hoog) In Erro slaan we af (om de drukte va nPamplona te vermijden), nu volgend een schitterende stille weg van 25 km door het bos, alleen maar dalend met snelheden van ver boven de 30 km. Daarna rijden we in een open landschap met om ons heen vergezichten en bergen. Na 13 km komen we aan in Puenta la Reina. Leo heeft totaal 4.30 uur gereden met en gem. van 22.8 km en Kees deed de afstand in 4.47 uur met een gem. van 21.7 km. (het verschil zit in de klim van de pas) De camping ligt op een helling met een hostel voor de wandelaars. Aan het eind van de middag lopen we via een steile helling naar beneden, over de 900 jaar oude boogbrug, het middeleeuwse stadje in en bezoeken nog enkele kerken. ’s Avonds eten we gezellig met deze wandelaars mee in een gemeenschappelijke eetzaal, 3 gangen menu met veel wijn voor €10 p/p. P.S. Carla is nog nog door de politie aangehouden, de camper moest van binnen bekeken worden.
Zaterdag 11 september
We hebben besloten om onze route-indeling aan te passen om per dag niet ver boven de 100 km uit te komen en ook starten we om 08.00 uur. Dit om een uur minder in de brandende zon te hoeven rijden. We beginnen met een pittige klim (lekker voor de koude spieren) van 2,5 km tot wel 7%. Na 25 km nemen we pauze en bzoeken tevens het Monasterio de Irache, een Benedictijnerklooster met een 12e eeuwse kerk. Na veel klimkilometers (hoogtemeters) stoppen we in Logrono bij de kathedraal. Vreemd at boven de ingang een ruiter met zwaard te paard staat! (later blijkt dat St. Jacob te zijn, die hier afgebeeld wordt als Morendoder. Het verhaal gaat dat hij op het strijdt toneel verscheen met een vlammend zwaard en z de slag met de Moren won) Na deze stad rijden we via een grindweg van zo’n kilometer en ook zelfs een klim van 12% met grind naar de autoweg. Op 85 km moeten we nog in de brandende zon een klim van 10% met een uitschieter van 12% doen. Dit breekt Kees op,met gevolg dat de laatste 30 km een zware opgaaf wordt. Uit eindelijk bereiken we de camping in Berceo, op 113 km in 5.56 uur (zo lang hebben we nog niet gereden) met een gem. van 19 km (komt ook door het rijden door het centrum van Logrono en Najera)

• 12 September 2010 - 15:35

Ad En Els:

hoi hoi petje af hoor jullie redden het wel leo en kees jullie zijn doorzetters al met al het is zwaar maar ook mooi
    groetjes ad en els

• 12 September 2010 - 18:11

Theo En Marie-Anne:

hallo,hallo,
    Ik word al moe als ik de stijgingspercentages lees,pfffffff!!
    Petje af hoor. Vandaag was het hier monumentendag en Theo en ik waren in Dorst om een aangekondigde kunstroute te volgen. Tot onze verbazing ontdekten we bij een keramiekkunstenares een bord met daarop de Jacobsschelp en een jaartal en een aanduiding dat iemand er naartoe was gefietst. Dat bleek de man van de keramiste tezijn. Hij vertelde heel enthousiast
    over zijn lotgevallen. Samen met een vriend had hij het volbracht in 2007,terwijl hij rheuma heeft.Ik natuurlijk over jullie vertellen[zonder namen te noemen] Wat een toeval!Verder een goede eetlust,nachtrust en spirit gewenst ook aan Paula en Carla, zonder jullie waren die heren nergens, alle lof. Groetjes, Marie-Anne.

• 13 September 2010 - 09:14

Huub Nooten:

Hallo Leo,Paula, Carla en Kees,

Ik lees jullie reisverslag met veel interesse, want wij hebben enkele jaren geleden deze route ook gereden met de camper. In jullie verslag lezen wij dan ook veel herkenbare plaatsen en bezienswaardigheden. Veel succes voor de verdere reis naar Santiago.

Huub Nooten