Eindelijk internet bij MacDonald - Reisverslag uit Vitré, Frankrijk van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu Eindelijk internet bij MacDonald - Reisverslag uit Vitré, Frankrijk van Kees en Leo naar Venetië - WaarBenJij.nu

Eindelijk internet bij MacDonald

Door: Kees en cARL

Blijf op de hoogte en volg Kees en Leo

01 September 2010 | Frankrijk, Vitré

Hierbij het uitgewerte verslag tot nu toe. Kees en Carla zijn inmiddels weer terug naar de camping waar ook Leo en Paula morgen zullen tergkeren om verder te gaan fietsen.

In Breda bij de het Grote Kerk her startpunt opgepakt van de route St Jacob via Ginneken langs de Mark de Belgische grens gepasseerd. Uiteraard worden hier de wegen slechter (betonplaten en los liggend grind).
De eerste dag tellen we nog de kerken die we passeren, vandaag 12 stuks ( maar dat gaat de komende dagen snel vervelen). Elke 25 km houden we ’n pauze of voor koffie (Leo) of voor Kees (brood). In Lier bezoeken we het mooie marktplein met historische gebouwen o.a. de St Jabobskapel (zie foto’s). Mechelen is onze volgende belangrijke plaats, hier moeten we de weg vragen naar Londerdeel waar onze camping ligt. De laatste km’s zijn zwaar. De camping (caravanpark) ligt aan de oprit naar de oude rijksweg Antwerpen – Brussel. Totaal gereden 122.2 km (22 meer dan gepland, gem 20.9 km per uur met veel wind.
Dag 2
Volgens afspraak staan we om 9 uur met de fiets aan de hand om op weg te gaan naar Tournai/Doornik op de grens met Frankrijk. De eerste 19 km volgen we een Belgisch lijntje, een oude geasfalteerde spoorbaan (redelijk uit de wind). Op 14 km ’n snelle stop om een foto te maken bij de stenen zuil met opschrift Santiago 2000 km. (Kees reed de zuil voorbij, hij had maar een doel voor ogen Santiago) Voor Aalst begint een jaagpad van zo’n 30 km. Langs de kronkelende Schelde mooi weer, wel vol in de wind. We passeren Geraardsbergen, geen puf om te gaan kijken naar Manneke Pis uit 1459. (we zien wel de Muur uit de Ronde van Vlaanderen) Onze pauze is bij een van de vele sluizen. Onderweg hebben we mensen gezien met een zelf gemaakte vlag Santiago de Compostella. Bij de sluis worden we aangesproken door twee Belgen die aan onze fietsen zien dat we Nederlanders zijn (Fred Rompelberg kennen zij wel). Bij Lessines na 60 km beginnen de Vlaamse hellingen, het aantal hellingen hebben we maar niet geteld. Hier kreeg Leo zijn eerste lekke band en hierna ging het hem ook wat zwaarder af (morele tik?).
10 km voor het eind van de tocht bij 100 km toch onze vaste stop genomen, ook even tijd om achterom te kijken naar alle gepasseerde hellingen, voor ons zien we al de kerk van Tournai. De camping ligt op 106.7 km en is een verademing, net en schoon. Vandaag hebben we de rit volbracht in 4,52 uur, met ’n gemiddelde van 21.7 km per uur en max helling van 6%, mooi toch met zoveel wind.
Dag 3
Om 9 uur met zijn vieren eerst naar het centrum van de stad gereden de oude kerk bezocht, die al jaren in restauratie is. Na de koffie zijn we om 9.45 uur vertrokken naar St Quentin. We rijden weer langs ’n rivier de Scrape met betonplaten. Bij ’n brug blijkt dat we op ’n verkeerde route zitten en moeten we via een steile helling, door bosjes en onkruid weer naar het fietspad. In Cambrai komen we via een steile helling met kasseien op het grote plein (ook hier weer volgestouwd met ’n soort kermis). In ’n zijstraat staat ’n mooie kerk met op de toren 4 beelden en ’n gouden Mariabeeld (foto), aan het einde van de straat passeren we een stadspoort (foto). Hier achter staat een MacDonalds waarvan we denken dat daar Carla wel geïnteresseerd in zal zijn (ja hoor ’s avonds horen we dat zij ‘n half uur voor ons passeren hier met de camper gestaan heeft om te internetten). Eerst rijden we langs het Canal de St Quentin en dan weer door een pittig heuvelachtig landschap. We stoppen boven op ’n heuvel en kijken uit op de ingang van het 6 km lange kanaal. Hier zijn Leo en Paula doorheen gevaren, voortgetrokken door een elektrisch aangedreven boot. Op de afdaling zien we ook ’n richtingsbordje “Bron van de Schelde” maar we hebben maar één doel voor ogen; de camping, die we bereiken via een lang pad, langs de rivier. Vandaag hebben we weer een pracht camping voor 8 euro. We kijken terug op een rit van 119 km in 5.24 uur met een gemiddelde van 22.2 km per uur en max helling van 7% en nog steeds veel wind op de kop. Vandaag was het de dag dat Kees het zwaar had.
4e dag
We maken kennis met 2 Belgen die met volle bepakking ook naar Santiago rijden, Leo helpt ze met hun gps en Paula geeft een setje goedkoe batterijen weg. Wij beslissen ivm de wind om per dag maar 100 km te fietsen de wind is namelijk aangetrokken naar windkracht 6 met ook enige tijd veel regen. Na 35 km maken we een extra stop om de kathedraal van Nyon te bezoeken. (foto) We vervolgen onze reis gelukkig door een beboste route (minder wind) naar Compiegne. Hierna rijden we naar de afgesproken plaats Catenoy, waar we de laatste beklimming van 6 km naar een caravanpark per camper doen. Het was vandaag een loodzware dag al met al toch 107 km gereden in 5.18 uur, uiteraard is het gemiddelde gezakt naar 20.6 km ook vandaag weer hellinkjes van 7 %. Het caravanpark, te bereiken langs een gevangenis, is niet veel bijzonders, een klein plekje samen voor onze beide campers met smerig sanitair. Onze beide Belgen komen ’s avonds laat aan.
5e dag
De route die we rijden moeten we uiteraard serieus nemen, dus zijn we met de campers weer teruggebracht op onze route waar we gisteren geëindigd zijn. We rijden vaak met grote snelheid een helling af zomaar een dorpje binnen, zoals Mouy met kleine sluisjes en ook een waterrad (niet gezien) maar de klimmetjes en de wind is een ander verhaal, dat is schakelen en afzien. In Henonville, tegenover het kasteel, houden we onze lunchpauze. Leo ontspant zich op een bankje in de zon om zijn rug te ontlasten en Kees ligt uit de zon om zijn bilpartij te ontzien.
Bij Marines rijden we langs een schitterend kasteel en een prachtig groot park.. Als we de Seine oversteken voelt dat als een soort “mijlpaal” op onze route, hier begint ’n ander stuk Frankrijk. Via ’n lange steile klim van 3 km van 7% bereiken we weer ’n caravanpark in Goussonville. Ook hier weer het laatste plaatsje voor twee campers, wel een heel net park. Voor onze Belgen is er wel een grasveldje. Vandaag maar 96,8 km maar wel zware km’s gereden in 4.58 uur met een gemiddelde van 19.4 km (Oh wat ’n wind) en een helling van 14%.
6e dag
Tijdens onze lunchpauze voor de kerk in Maintenon zien we in eens Carla met de camper voorrijden. Ze heeft de route in de TomTom aangepast om via binnenwegen ons te ontmoeten. Na de lunch rijden we langs het schitteren kasteel, tuinen en landgoederen van Maintenon, ook zien we daar nog resten liggen van ’n aquaduct. Rijdende langs de Eure en dan weer via de vele heuvels zien we in de verte de toren van de kathedraal van Chartres liggen. Leo neemt via de Romeinse bruggen en kasseien straatjes de klim van 14% naar de kerk. Kees neemt halverwege de trappen en belandt zo op het centrale plein voor de kerk. Paula is al aanwezig voor ’n bezoek aan deze beroemdste en grootste kerk van Europa. Carla arriveert ’n half uur later en zet de camper gewoon op de stoep achter de kathedraal. Nadat Leo Paula weer teruggebracht heeft naar de camper (was even zoeken en een stuk verder weg dan ze gedacht hadden) vervolgen we onze fietstocht door het open landschap met weer wat hellingen, alleen wat minder hoog en steil. De wind begint ons wel te vervelen want hij blijft toch vrij krachtig ZW waaien. In Bonneval gelegen aan de Loir vinden we een mooie camping met een zwembad voor 15 euro inclusief stroom en internet. We hebben nu totaal 660 km afgelegd. De laatste dagen bepaalt Leo het tempo en moet Kees dus vaak uit de wind rijden, maar zo nu en dan laat Leo zich even terugzakken om even op adem te komen (helaas is dit maar van korte duur).
7e dag
Gisterenavond is besloten een rustdag in te lassen, het is tenslotte vakantie en hoeven ons niet meer te bewijzen op onze leeftijd. Kees moet trouwens zijn zitpartij laten onderhouden (blauwe plekken) hij heeft geen zitvlees. ’s Morgens lopen we het dorp in. Het is omgeven door een ringgracht, het was eens een vestingstadje. Nu zijn er nog enkele poorten met een toren wel is het dorp alleen bereikbaar via een paar bruggen die versierd zijn met een rijke bloemenpracht, tegenover een van deze bruggen ligt een voormalig Benedictijnen abdij, St Florentin met een prachtig poortgebouw waar ’n kasteel nog jaloers op zou zijn. ’s Middags schrijven we het verslag, doen we onderhoud aan onze fietsen en de camper en gaan we zwemmen, lezen en rusten. Ook gaat die middag de wind liggen, hadden we dan toch beter kunnen gaan fietsen?
Wederom dag 7 maar dan fietsdag 7
Vandaag vertrekken we voor de laatste dag uit het eerste boek (bestaat uit 3 delen) van de fietsroute naar Santiago. Ons doel is weer 100km (de wind is ons ook niet gunstig gezind, weer veel wind uit de verkeerde hoek) en onze eindbestemming zal Reugny worden. Hopen dan de billen het houden (flink gesmeerd de vorige dag). Onze eerste grote plaats is Chateaudun. Op het plateau naast het kasteel stoppen we voor het uitzicht. Dat bestaat helaas uit zeer donkere en dreigende lucht en kort hiernaa het begint te regenen, met onze regenjackjes aan rijden we via de voorkant van het kasteel een steil Middeleeuws straatje met kasseien af. (rijdend? Het was meer glijdend en remmend) Hierna volgt een steile klim en belanden we op een hoogvlakte en kunnen de jasjes weer uit. We kunnen ons meten met de aangewakkerde wind. Leo is als eerste boven en verdwijnt in een bocht, Kees moet helaas de fiets af om zijn regenjasje aan te trekken. Boven gekomen zit Leo in een bushokje voor de gebruikelijke lunch. Gelukkig klaart het weer op en rijden we verder om weer overvallen te worden door een bui. Als het droog is geworden probeert Leo zijn jasje al rijdend uit te trekken, wat hem haast op een enorm valpartij bezorgt (de wind slaat plots krachtig toe als we de bebouwing verlaten)
6 km voor Chateau-Renault worden we gebeld door Paula met mededeling dat camping op de eindbestemming gesloten is. We besluiten de route in te korten (gelukkig, we hebben het helemaal gehad met die wind) en blijven overnachten op de gemeentecamping in Chateau-Renault. Hier komen we allemaal tegelijkertijd aan. De fietstocht was vandaag 101 km in een tijd van 4.55 uur en een gem. van 20.1 km max helling 10% en windkracht 5/6. ’s Avonds ontvangen we bericht dat de vader van Paula is overleden en besluiten zij af te reizen naar huis. Kees en Carla blijven achter en wachten op hun terugkeer om de fietstocht te vervolgen.
Zaterdag 28 augustus
Paula en Leo vertrekken om kwart voor acht naar huis en niet veel later vertrekken Kees en Carla richting de kust. Het is mooi weer alleen de wind is gedraaid en komt nu uit het noorden, dus vrij koud. In Sablé-Sur Sarthe overnachten we aan de rivier, daar is veel vertier er is een zwembad naast de parkeerplaats en er wordt veel geroeid hier ook zien we veel gehuurde plezierbootjes. De camperplaats bij de hypodrome is helemaal niets.
Zondag 29 augustus
’s Morgens gaat Carla eerst in een klein centrum brood kopen en daarna wandelen we een klein parkje door en genieten we van de Belvedere die uitkijkt over de rivier, de oude spoorbrug en het stadje Sablé. We rijden naar Laval, daar staat een kerk met een bijzondere buitenkant, hij heeft namelijk 5 kapelletjes aan de buitenzijde, waardoor het een heel aparte kerk wordt. We rijden door naar de oude brug met aan de overzijde het oude en nieuwe kasteel. We wandelen over de brug een middeleeuws straatje in en Kees maakt veel foto’s van deze bijzondere huizen. We drinken koffie aan de waterkant en rijden door naar Vitré. Kees wil daar eerst niet stoppen maar het lijkt mij zo leuk dat we er toch maar parkeren, nou ik kan je vertellen het is de moeite zeker waard. We lopen genietend langs de oude vakwerkhuizen uit de middeleeuwen en we bezoeken een kathedraal met een preekstoel aan de buitenkant en vervolgens bekijken we een kasteel waarvan we gratis via de ophaalbrug tot op de binnenplaats mogen, wat een feest zeg dit dorp, mooi weer en we genieten volop. Daarna rijden we door naar Fougéres op een parkeerplaats aan de voet van het kasteel kunnen we parkeren en tevens overnachten, daar zijn allerlei muziekuitvoeringen en tevens zijn daar diverse artiesten die andere kunsten laten zien. We lopen om de grote vesting met diverse torens en een kunstmatige slotgracht, via de bovenstad en zakken weer af via een mooi park, komen uit in de oude wijk en lopen dan weer terug naar de camper.’s Avonds zet Kees de satelliet op maar helaas laat onze accu het afweten en kunnen we ons lievelingsprogramma 24 hours niet afkijken. Nu maar hopen dat thuis alles goed gegaan is met opnemen. We zien wel.
Maandag 30 augustus
We doen rustig aan en vertrekken met mooi weer, via Saint James, oorlogskerkhof van de Amerikanen naar Mont San Michel. We zijn daar een eeuw geleden al eens geweest en hoeven er niet zo nodig meer op. We lunchen wel aan de voet van het schiereiland maar het is erg winderig en we moeten het eten vastleggen willen we het kunnen opeten. We hebben we erg veel zon. In Cancale, een heel leuk vissersplaatsje, vinden we een camperplaats waar we kunnen verblijven voor 6 euro. Het loopt daar erg vol en gelukkig heb ik contant geld om te kunnen betalen bij de automaat. We zijn beiden onze creditcard vergeten en moeten het met pin en met contant geld doen. Op deze camperplaats heb ik gelukkig een onbeveiligd netwerk en kan ik wat emails binnenhalen en contact met Leo en mijn moeder leggen. Kees kijkt het verslag na en helaas komt het niet meer op de website want mijn muis is stuk en eer ik dat in de gaten heb zijn we weer een dag verder. We gaan naar een nieuwe muis kijken.
Dinsdag 31 augustus
Vandaag naar Saint Malo geweest (camper gratis geparkeerd aan de haven) Het oude stadje is na het bombardement in 1944 geheel gerestaureerd en bevindt zich binnen de vesting. Binnen de vesting allemaal winkeltjes en veel restaurantjes, we lopen via de stadspoorten terug over de ommuring. We bekijken de oude zeilboten die waarschijnlijk terugkomen vanuit de Sail in Amsterdam. Het is wederom schitterend weer en we amuseren ons zeer goed. Later rijden we nog een stuk langs de kust, die beurtelings eb en vloed vertegenwoordigen dus soms wel water soms niet maar de eilandjes voor de kust komen heel mooi uit als het vloed is. Later in de middag rijden we via Dinard en vinden we een schitterende camperplek voor maar 3 euro in Saint Jacut de la Mer , waar we nog een wandeling maken over het duin en uitzien over het drooggevallen land. Teruggekomen zetten w onze stoelen buiten en genieten nog enkele uren van de zon. Omdat we van Leo en Paula gehoord hebben dat zij donderdag weer naar Chateau-Renault komen om onze fietsroute weer op te pakken, maakt Kees een reisplan voor de komende twee dagen.
Woesdag 1 september

:SMS update:: 2 september 2010 :
Chateau Renault Frankrijk Paula en Ik zijn weer terug bij Kees en Carla . Langs deze weg willen we een ieder bedanken voor de vele warme reacties die wij mochten ontvangen. Het heeft ons veel steun gegeven de afgelopen dagen en ook de kracht om onze tocht af te maken. Morgen 3 sept gaan kees en ik weer verder. De wind is gedraaid en die hebben we morgen dus in de rug . Dus santiago we komen er aan.

:SMS update:: 3 september 2010 :
Frankrijk Les Ormes vandaag 1 lekke band, 1 kapotte spaak, 1 nieuwwiel, 1 pompje wat het niet doet, 1 routeboekje uit, 1 honderd km en 5000 meter, 1 nieuw gemiddelde record 23 km per uur, 1 beeld niet gezien wat op lijstje van kees stond, 1 kerk bezocht, Kees 1 bord gemist santiago 1447 km, 1 dag wind mee , 1 camping dicht, was een heerlijke dag

• 01 September 2010 - 19:58

Johan:

Ben zelf net terug van vakantie in Duitsland en heb het hele verslag gelezen. Leuk verslag. Ook herkenbaar van mijn vakanties in Frankrijk waren chartres, St. Malo, Mont saint Michel, Cancale en Dinard. Wat een pech met de wind. Hopelijk gaat hij snel draaien. Een goede voortzetting van jullie reis! groeten Johan

• 02 September 2010 - 20:14

Thea:

Hallo

Een goede voortzetting van deze reis.

Groetjes

• 03 September 2010 - 10:25

Theo En Marie-Anne:

Hallo allemaal,
    Fijn dat jullie de draad weer kunnen oppakken. Heel veel succes en geniet ervan. Groetjes van ons allebei.
    Marie-Anne.

• 03 September 2010 - 12:47

Toine En Carla:

Leo en Paula nog gecondoleerd met het verlies van jullie (schoon) vader.Hoorde het woensdag.Sterkte en een goede reis naar Santiago.